Olen aina pitänyt Bechdelin Dykes to Watch Out For-sarjoista. Sen lisäksi, että ne antavat ajattelemisen aihetta lesboudesta, homoudesta, transseksuaalisuudesta, feminismistä ja ylipäätään yhteiskunnan nykykehityksestä, niissä on myös mukava ripaus elävää elämää. Suurimman osan aikaa nämä kaksi ovat hyvin tasapainossa. Lisäksi pidän Bechdelin piirrostyylistä, joka on sopivan realistista, mutta ei niin hienoa, että se veisi huomion itse aiheesta. Mutta käykää itse katsomassa. Tai jos netti ei kiinnosta, niin ainakin Hesassa näitä on saatavissa ihan paperillakin kaupungin kirjastosta - silloin kun sattuvat olemaan paikalla. :)

Sarjakuvan virallinen sivusto

Ajatuksia aiheesta

Bechel käy sarjakuvassaan läpi jos jonkinlaista yhteiskuntakritiikkiä, mutta eniten minua (ainakin juuri nyt) kiehtoo sarjassa olevat eri seksuaalisuudet. Kun itse olen lähinnä hetero, on kiinnostavaa päästä tirkistelemään toisenlaiseen elämään. Asiaa kuitenkin mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että en oikeastaan pidä siitä, että ihmisten seksuaalisuutta lokeroidaan ja että sitä käytetään heidän yhteiskunnallisen sopivuutensa mittana. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, niin kauan kuin kehenkään ei satu?

Feminismistä puolestaan olen sitä mieltä, että se on ollut hyvä liikkeellepanija tärkeässä yhteiskunnallisessa muutoksessa, joka missään nimessä ei ole vielä valmis - hädin tuskin alkanutkaan - mutta monet feministit tuntuvat haluavan kääntää roolit päälaelleen: naiset dominoiviksi ja miehet altavastaajiksi. Minä olen yleisen tasa-arvon kannattaja. Toivoisin, että joskus saamme aikaiseksi maailman, jossa kaikki olisivat yhtä arvokkaita ja ainoa asia, joka voisi vähentää perusihmisarvoa, olisi jokaisen henkilön omat teot, ei ihonväri, sukupuoli, ikä tai mikään muu piirre, joka aiheuttaa rasismia missään muodossa.