Raamatun Mooseksen kirjan tarinan kertova animaatioelokuva oli aikoinaan varsin uskalias liike, sillä aihe on arka ja Mooseksen esittäminen ihmisenä joidenkin mielestä loukkaava teko. Itse olen aina pitänyt kyseisestä elovasta hyvinkin paljon, osaltaan elokuvan mahtavan, Hans Zimmerin musiikin ja Stephen Schwartzin laulujen ansiosta. Laulujen kohdalla on pakko mainita, että olen aina pitänyt paljon enemmän Michelle Pfeifferin ja Sally Dworskin elokuvassa esittämästä versiosta kappaleesta When You Believe kuin pop-tähtien Mariah Careyn ja Whitney Houstonin versiosta.

Olen itse varsinkin Vanhaa Testamenttia lukiessani ollut aina sitä mieltä, että Raamatussa on joukko hyviä tarinoita, joten en aikoinaan ollut lainkaan yllättynyt siitä, että Mooseksen kertomuksesta saa irti näinkin vetävän seikkailun. Sekaan mahtuu kuitenkin myös vakavia teemoja ja onneksi elokuvan tekijät eivät aiheestaan huolimatta ole lähteneet ottamaan juurikaan lainkaan kantaa itse uskontoon. Niinpä elokuvaa voi katsoa pelkästään tarinana, jos huvittaa. Kun sekaan heitetään vielä aikoinaan uraauurtava animaatio ja erittäin ammattitaitoinen näyttelijäkaarti, niin kokonaisuus on pakostakin erinomainen.

Ostamani DVD sisälsi perussetin ekstroja, joista kommenttiraidan (yllätys...) lisäksi minulle oli erityisesti mieleen kappaleen When You Believe monikielinen raita. Kieli-ihminen kun itsekin olen, on aina kiinnostavaa kuulla kappale leikattuna tällä tavalla, jolloin jokainen fraasi on eri kielellä. Muuten sekaan mahtuneet perinteiset Making of... -dokumentit jne. olivat ihan katsottavia ja tavallaan kiinnostavia, mutta eivät mitenkään erityisiä.

IMDb:ssä

Wikipediassa