Egyptistä 1970-luvun lopulla tehdyn käsikirjoituslöydön yhteydessä löytynyt Juudaksen evankeliumi on merkittävä löytö kristinuskon tutkimuksen kannalta. Tekstiä ei kuitenkaan olla päästy kunnolla tutkimaan kuin vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen, johtuen sen hämäräperäisestä käsittelystä löydön jälkeen. Vuonna 2006 se kuitenkin julkaistiin ja jo samana vuonna on ilmestynyt tämä teos, joka sisältää kahden Suomen alan parhaimman tutkijan käännöksen ja tulkinnan Juudaksen evankeliumista ja sen merkityksestä.

Ensin pieni tarkennus: en ole uskovainen, enkä kuulu kirkkoon. Oma maailmankuvani häilyy agnostisismin ja ateismin välillä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö voisi olla kiinnostunut varsinkin varhaiskristillisistä teksteistä, aivan samoin kun minun ei tarvitse olla muslimi lukeakseni Koraania tai hindu innostuakseni Bhagavad Gitasta.

Marjasen & Dunderbergin teos ei ole erityisen pitkä, mutta eipä ole Juudaksen evankeliumikaan. Jokainen sana on kuitenkin kiinnostavaa luettavaa. Evankeliumissa esitelty versio Juudas Iskariotista on melkoisen erilainen kuin se perinteinen Juudas, jonka tunnemme, ja tutkijoiden pohdinta sen suhteen miten kristinuskonto voisi olla erilainen, jos tämä evankeliumi olisi hyväksytty osaksi Raamattua, on erittäin kiinnostavaa. Kirjanen on hyvin kirjoitettu sekä mietitty ja erittäin mukavaa luettavaa.

Juudaksen evankeliumista suomenkielisessä Wikipediassa