MTV3 Fakta XL -kanavan esittämä dokumentti kertoo, nimensä mukaisesti, Yhdysvaltain markkinoilla käytävästä olutsodasta, kun suuret panimot koettavat vallata markkinat tyystin ja pienpanimot tekevät parhaansa pitääkseen pintansa. Kuviota monimutkaistaa Yhdysvaltoihin kieltolain jälkeen perustettu järjestelmä, jossa sama yritys ei saa huolehtia alkoholijuomien valmistamisesta, jakelusta ja myymisestä. Tämä kun asettaa ison osan valtaa jakelu- ja kuljetusyritysten käsiin ja jättää monet pienpanimot pahasti alakynteen.

Dokumentti olikin kiinnostava juuri siksi, että varsinkin ei-amerikkalaiselle katsojalle se kertoo paljon ei vain itse aiheesta, vaan ylipäätään yrittämisestä ja myynnin ja ostamisen kulttuurista Yhdysvalloissa. Dokumentti on hyvä muistutus siitä, että vaikka amerikkalainen (populaari)kulttuuri on monin tavoin levinnyt ympäri maailmaa, Yhdysvaltalainen järjestelmä on aivan oma juttunsa ja toimii täysin eri tavalla kuin mikään vastaava Euroopassa (mistä olen itse hyvin tyytyväinen...).

Itse dokumentti on kiinnostavasti kirjoitettu ja sisältää juuri sopivan määrän kevyttä huumoria ja henkilötarinaa, jotta kuivat faktat pysyvät realistisina ja helppoina ottaa vastaan.

IMDb:ssä

Wikipediassa

Viralliset sivut