Venus Envy on hauska ja kiinnostava nettisarjakuva teini-ikäisestä Zoesta. Teini-ikäisyys nyt on tarpeeksi kauheaa sinällään, mutta jotta elämä olisi vielä kiinnostavampaa, Zoe on transseksuaali. Eli vaikka hän on syntynyt poikana, hän tuntee olevansa tyttö ja on päättänyt elää sen mukaisesti.

Erinin tarinat ovat koskettavia ja hauskoja juuri sopivalla tavalla ja samalla hän käsittelee luontevasti aihetta, joka on monelle arka paikka. Erinin sarjakuva oli ensimmäinen, joka antoi minulle oikeasti käsitystä siitä millaista on olla transseksuaali. Samalla hän tuo vahvasti esiin sen, että olemme kaikki pohjimmiltamme vain ihmisiä, ei sen enempää, ei sen vähempää.

Venus Envy

Ajatuksia

Minun on pakko myöntää, että osasyy siihen, että pidän tästä sarjakuvasta, on tirkistelyn halu. Mutta toisaalta mukana on myös vahva halu ymmärtää. Minulla itselläni ei ole koskaan ollut mitään epäilyksiä seksuaalisuudestani, joten koko tuollainen kokemusmaailma on minulle täysin vieras. Olen monasti epäillyt valmiuksiani maailmassa muilta aloilta, mutta seksuaalinen ja sukupuoli-identiteetti ovat sentään aina olleet vahvoja, niitä minun ei ole koskaan tarvinnut miettiä mitenkään. Niinpä ajatus ihmisestä, joka ei ymmärrä tätä puolta itsessään, on minulle hyvin vieras. Venus Envy, samoin kuin muutama muu aiheeseen liittyvä nettisarjakuva (kts. esim. Erinin linkkisivut) sekä muut paikat netissä, josta asiasta saa tietoa, ovat auttaneet minua ymmärtämään tällaisia ihmisiä paremmin.

En tarkoita sitä, että olisin aiemmin ollut heitä vastaan ja sarjakuvat olisivat "käännyttäneet" minut. Olen aina ollut suvaitsevainen. Itse asiassa olen aina ollut sitä mieltä, että suvaitsevaisuutta ei pitäisi tarvita, koska jokaisen seksuaalinen suuntaus on heidän oma asiansa ja kenelläkään muulla ei pitäisi olla siihen mitään sanottavaa niin kauan kuin ketään ei satuteta. Mutta osa suvaitsevaisuutta on halu ymmärtää toisia. Homoseksuaalisuus on tietenkin aika helppo ymmärtää. Transseksuaalisuus on jo monimutkaisempi asia, niin psykologisesti kuin kokemuksena kuin käytännönkin kannalta.